Vad kostar IVF?

 Många tror att en IVF på offentliga sjukvården är gratis, men kan säga att den är allt annat än gratis. Så klart är den billigare än privat men kan säga att hormoner är inte billigt. Som tur har vi de så bra i Finland att det finns en årssjälvrisk, som i år är 577,66 och den summan blev ganska snabbt använd. Vissa läkemedel får jag ingen KELA ersättning på så de betalade jag oavsett fullpris på. T.ex. Ovitrelle och lugesteron var sådana. Poliklinik besök blev det alltsomallt 6st, plus ett extra till Kvinnokliniken, nu räknar jag inte Daniels poliklinik besök med 😅 

Här är vad vi hittills betalat för mediciner och poliklinikavgifter:

Synarela 2st.  125,10€ = 250,20€
Menopur 1200IU 2 st 401,55€ = 803,10€
Menopur 600IU 210,58€
Ovitrelle 50,78€
Lugesteron 55,85€

Poliklinik 37,20 7st=260,40

Så hittills har de gått åt 1630,91€ om vi inte skulle ha läkemedelsersättning. Men nu har vi ju betalat 685 för läkemedel + poliklinik.



2 kommentarer

  1. Hej!kom in på din blogg pga.googlade synarela, då kom jag in här! ☺ Måste säga det blev jag glad över. Jag & min sambo kommer att på börja nu i december med vår resa ivf också, såå nervös! 😰 håller alla tummar & tår att det lyckas för er! Vi får känna oss trygga att bo här i finland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiva om jag ens på något vis kunde hjälpa dig😁 Lycka till med IVFen, det kommer nog gå bra, jag var också supernervös före våran IVF började!🙊

      Radera