Behandling nummer 1



15.3-19.3. 
Första behandlingen igång och jag började äta Letrozol. (Letrozol tabletterna används även vid bröstcancer) Min startdos var 2,5mgx2 i 5 dagars tid, vanligen brukar man börja med 1 tablett i dagen, men jag fick dubbeldos från början. 

23.3. Ultraljud vid Dextra för att se om något hade hänt med Letrozol. Den ska hjälpa att få en äggblåsa att mogna. Kan tillägga att allting funkar som normalt för mig annars, men nu var bl.a. slemhinnan lite för tunn, endast 5mm, och 7mm är minimi enligt läkaren för att en normal graviditet skall kunna börja. Ett ägg på 15mm fanns.


23.3-26.3.
Jag skulle börja med Ovitrelle sticken genast samma kväll. Dock endast ett klick de 3 första dagarna, och resterande sprutan den 26.3. Det kändes lite fjantigt att sticka sig först, då ett klick var ca 4 droppar läkemedel 😂 Denna spruta skulle få slemhinnan att mogna och ägget att växa till sig lite till.
Ungefär 36h senare efter att sprutan är stucken, kommer den mogna äggblåsan att lossna. 

27.3
Från denna dag framåt påbörjades den såkallade "piinaviikkon", ska tilläggas att Ovitrelle innehåller gravidhormon hcg, så är man väldigt lyckligt lottad kan du få en massa gravidsymptom.  Den första kvällen jag tog sprutan, fick jag grym värk i ryggen, som strålade mot låren. Har mått lite konstigt från och till, mestadels hade jag känslan av lågt blodsocker hela tiden. Då blir man ju lite smått yr, har en minimal svindel och lite illamående. Huvudvärk hade jag också första dagarna. Även vid ett skede fick jag ett grymt obehag av rött kött, samtidigt som jag mådde illa. 

Men visste att allting beror på sprutan och dess biverkningar så fick verkligen inte upp hoppet i något skede alls. Var ganska inställt på från början att detta inte kommer lyckas. 

10.4 tog jag ett graviditetstest som visade negativt (inget som chockerade mig) men kliniken önskade att jag skulle ta ett test 2 veckor efter sprutan. 


Nu har redan behandling nummer 2 satt igång, jag har ätit denna månads Letrozol kur klart och någongång nästa vecka ska Ovitrelle spruta nummer 2 stickas. Sedan börjar samma runda igen. Så här kommer vårt liv nu antagligen se ut tills IVF behandlingar sätt igång igen, och vi kanske får börja med det. 

Behandlingskostnad hittills: 365,14€

Inga kommentarer